Joos Banckersplantsoen 25, 1056 LC Amsterdam, The Netherlands

+31 (0) 6 47 660 248 info@marketinginspiration.nl

Een Social Media Plan voor Hostelle

Hostelle-Social-Media-Platforms

Hoe maak je een social media plan? Lees mee hoe we dit voor Hostelle, het eerste en enige all-female hostel van Amsterdam hebben gedaan.

Marketing Inspiration* & Hostelle** werken nu samen om een een Social Media Plan samen te stellen voor Hostelle.

Hostelle is het eerste en enige all-female hostel in Amsterdam. Ze hebben een prachtige nieuwe site en zitten al op een aantal social media platforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter, & Google+ (men zat op Bloglovin’, maar deze zal niet meer worden gebruikt).

Een Social Media Plan voor Hostelle: Stap 1, Theorie

Het idee is om de “fanbase” op alle platforms te laten groeien, zodat het bereik van de berichten groter wordt, men de site zal gaan bezoeken en via de boekingsengine zal gaan boeken. Zoals je misschien wel weet, vragen boekings engines, zoals bijvoorbeeld Booking.com, Expedia, Trivago & anderen, best wel pittige commissie, wat de winst enorm kan drukken.

Vandaar een integraal social media plan, waar de site centraal staat en alle platforms via de site zullen posten. Op die manier krijgt Hostellen niet alleen meer fans, maar zullen er ook meer backlinks vanuit de social media platforms komen, waardoor de site hoger in zal staan in zoekmachines (bijvoorbeeld, Google, Bing, etc.)

Door middel van slimme blogs & landingspagina’s zal het mogelijk zijn om mensendirect en via de site naar de bookingspagina te sturen. Zie onderstaande foto:

Hostelle-Social-Media-Platforms

Een Social Media Plan voor Hostelle: Stap 2, een Audit.

Zoals eerder vermeld, Hostelle is already present on the following platforms: Facebook, Instagram, Twitter, Google+, as well as Pinterest & Bloglovin’. Op de meeste van deze platforms zijn al “on brand”, sommige nog niet. Verder kan men hier kijken of men er tijd in zou moeten steken. Sommige platforms worden al weinig bezocht en zijn zo weinig volgers. Tel daar bij op dat hier de doelgroep niet echt te vinden is en men kan bijvoorbeeld Bloglovin’ laten schieten.

 

Voor ieder platform wordt onderzocht wat werkt, wat werkt niet, hoeveel volgers zijn er en wat is de potentie voor ieder platform.

 

Een Social Media Plan voor Hostelle: Stap 3, Planning

Voor de planning gebruiken we een simpel excel formulier, met een overzicht van alle dagen en alle social media platforms. Van hieruit is het eenvoudig om vooruit te plannen wanneer we wat op welk kanaal posten.

Bijvoorbeeld: de maand april is normaal gesproken enorm druk in Amsterdam, terwijl de maand mei, redelijk rustig is. We zouden daarom graag een aantal posts vanaf halverwege april willen met info dat er er korting is voor een hotel bed in mei. Tel daarbij op dat de boekingstijd voor een hostel bed ongeveer tussen de één en twee weken is, dan is het een idee om vanaf halverwege april een post of een advertentie te plaatsen op de verschillende kanalen.

 

Een Social Media Plan voor Hostelle: Stap 4, maak gebruik van tools & meet alles!

Met het gebruik van bijvoorbeeld bit.ly en Hootsuite kunnen we belangrijke URL’s korter en mooier maken en alvast vooruit plannen. Door middel van deze tools, alsmede door het gebruik van analyse programma’s zoals Google Analytics, of Jetpack, etc, kunnen we de resultaten meten. Denk hierbij aan de volgende vragen, hoe vaak worden onze posts, links, leuk gevonden, ge-forward, ge-repost. En, misschien nog wel belangrijker, how vaak worden de links naar onze site geklikt en hoe vaak wordt er geboekt.

Denk eraan: Meten is weten; wat werkt en wat werkt niet. Op deze manier kun je al bijna voorspellen hoe de volgende post het zal gaan doen.

Edit, eind april: In bovenstaande voorbeeld van Hostelle, is er een post geplaatst op Facebook en op Instagram, eerst alleen naar de eigen volgers en daarna met een klein budget geboost. Hieruit kwamen meer dan 5.800 likes op Facebook, en 2.500 op Instagram. Er zijn meer dan 200 volgers op Facebook bijgekomen en bijna 100 volgers op Instagram. Nog beter, er waren ook directe kliks naar de boekings site waar ook een aantal boekingen uit zijn gekomen.

 

Een Social Media Plan voor Hostelle: Stap 5, Optimalisatie

Na een bepaalde tijd zal het tijd worden om kiezen. Wat zijn de beste appels in de mand, welke kanalen zal men vol op inzetten en welke zal men achterwege laten. Uiteindelijk gaat het erom wat werkt! Waar zitten de fans, en waar komen de bezoekers vandaan en waar komen de boekingen vandaan.

Interessant? Will je op de hoogte worden gehouden van dit project? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief, hiernaast, of volg ons op Facebook & Twitter.

Of heb je misschien interesse om samen met Marketing Inspiration samen te werken aan jouw social media plan, voor jouw merk, of bedrijf? Dan kun je het beste contact opnemen via ons contact formulier.

*Marketing Inspiration is een Marketing Advies Bureau, gericht op inspiratie; hoe kun je jouw potentiële klanten inspireren om met jou in zee te gaan?

**Hostelle is het eerste en enige all-female boutique hostel in Amsterdam (en misschien wel wereldwijd?).